پیام دبیر علمی همایش

 نظریه های روانشناسی مدرن، تربیت را فرایندی از اثرات شرایط فیزیولوژی، بهره ژنتیکی و بنیان های تربیتی فرد در خانواده و نقش سایر محیط های تربیتی می دانند. به همین دلیل، به منظور سوق دادن فرد به سوی تربیتی همه جانبه و اصیل، فراهم آوردن شرایط آموزشی و پرورشی مناسب ضروری و اساسی به نظر می رسد.  با این توصیف پرسشی که این جا مطرح می شود این است که در جامعه ما شرایط آموزشی و پرورشی مناسب تا چه اندازه امکان پذیر است؟ که البته این سؤال همواره دغدغه ی مربیان دلسوز و قصدمند در هر نظام آموزشی بوده است. به عبارتی دیگر، بحث آموزش و یادگیری ضرورتی مهم در هر جامعه به حساب می آید.

       بافت جغرافیایی، وضعیت فیزیکی محیط های آموزشی و جمعیت دانش آموزی از ملاک های اساسی شکل گیری هر کلاس درس مطلوب می باشد. آموزش در کلاس های چندپایه در اکثر جوامع دنیا به عنوان شکلی از آموزش مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که  این نوع از آموزش یعنی آموزش در کلاس های چندپایه در خیلی از جوامع به عنوان تنها راه حل آموزش  و در تعدادی از سایر جوامع به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان و به صورت آگاهانه و عمدی در کنار سایر شکل های آموزش و صرفاً برای ارتقای آموزش و پرورش بهتر و مطلوب تر  پایه ریزی شده است. در جامعه ما آموزش در کلاس های چندپایه در خیلی از استان ها، شهرستان ها و روستاهای محروم و حاشیه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. همچنین، این شکل از آموزش اکثراً برای دوره ابتدایی و به صورت دو پایه در یک کلاس تا شش پایه در یک کلاس برگزار شده است. سن، جنسیت، پایه تحصیلی متفاوت از ویژگی های جمعیت شناختی  این کلاس ها است.

       آشنایی با شیوه های مرسوم و مطلوب مدیریت کلاس و برنامه ریزی در آموزش کلاس های چندپایه، اطلاع یافتن از آخرین یافته های آموزشی و پژوهشی در ارتباط با کلاس های چندپایه، برگزاری کارگاه های آموزشی در فرایند همایش و تبادل نظر در زمینه محورهای همایش  از اهداف اساسی  برنامه چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (PCK) در کلاس های چندپایه می باشد. به این امید که شاهد مشارکت فعال پژوهشگران و صاحب نظران در این همایش باشیم.

 

دکتر سیف الله رحمانی

دبیر علمی همایش